از دلیل تا درمان پوسته پوسته شدن انگشتان دست

به گزارش وبلاگ عصر نو، گاهی اوقات نوک انگشتان دست پوسته پوسته می گردد. علل متعددی برای این مشکل وجود دارد، مانند بیماری اگزما و یا شستن زیاد و مکرر دست ها. در هر صورت باید دلیل آن را بشناسید و سعی کنید آن را درمان کنید.

از دلیل تا درمان پوسته پوسته شدن انگشتان دست

پوسته پوسته شدن انگشتان دست

پوسته پوسته شدن انگشتان دست یک مشکل رایجی است که در برخی شرایط ممکن است منجر به درد و ناراحتی گردد. اما راهکارهای درمانی برای پوسته پوسته شدن پوست انگشتان دست وجود دارد.

انگشتان شما به طور مداوم مورد استفاده قرار می گیرند، در طول روز انگشتان دستان شما برای فعالیت هایی از جمله تمیز کردن، نوشتن، تایپ کردن و آشپزی با چیزهای مختلفی تماس می گیرند. این امر بعلاوه باعث می گردد پوست انگشتان شما در معرض عوامل مختلفی قرار بگیرند که می توانند اثرات مخربی روی آن بگذارند.

این امر اغلب می تواند منجر به لایه برداری از پوست در اطراف نوک انگشتان گردد، به خصوص اگر پوست حساس داشته باشید. لایه برداری از پوست نوک انگشتان دست ممکن است ابتدا بصورت پوسته پوسته شده در نوک انگشتان و اطراف ناخن ظاهر گردد، که گاهی اوقات با خشکی، خارش یا بثورات پوستی همراه است.

لایه برداری از نوک انگشتان و علائم مربوط به آن نه تنها در ظاهر دست شما تأثیر می گذارد بلکه می تواند باعث درد و ناراحتی گردد، که ممکن است در فعالیت های روزمره تداخل ایجاد کند.1

علل پوسته شدن انگشتان دست

شرایط محیطی
شرایط محیطی بیشتر از این که یک مشکل داخلی باشد ، یک مشکل خارجی است . این دسته شامکل آب و هوا و یا حتی مکیدن انگشتان به وسیله بچه ها است.
شستن مکرر دست ها
خشکی پوست یک شرایط رایج است و ممکن است باعث پوسته شدن انگشتان و یا ترک ،که خشکی پوست اغلب به دلیل شستشوی دست ها با صابون است.همانطور که شستشوی مکرر دست ها برای کاهش انتشار باکتری های مضر اهمیت دارد استفاده از صابون چربی محافظ پوست را از بین میبرد. هنگامی که این چربی از بین برود پوست دیگر نمیتواند مرطوب بماند ، باعث خشکی و درماتیت میگردد.
آفتاب سوختگی
آفتاب سوختگی به وسیله اشعه ماوراء بنفش باعث ایجاد آسیب به پوست میگردد.دز این شرایط پوست میتواند قبل از پوسته شدن آغاز به قرمزشدن، گرم شدن ، میکند در حالی که بسیاری از آفتاب سوختگی ها خفیف هستند و در عرض یک هفته از بین میرود ، برخی خطر ابتلای فرد به سرطان پوست را افزایش میدهد.

یک فرد مبتلا به آفتاب سوختگی باید دور از خورشید قرار بگیرد و از لوسیون های مانند آلوئه ورا استفاده کند تا رطوبت های پوست خود را حفظ کند.

مکیدن انگشت ها
مکیدن انگشت به خصوص انگشت شست در بچه ها نسبتا شایع است و میتواند منجر به زخم های دردناک و یا پوسته پوسته شدن گردد.
مواد شیمیایی
بسیاری از افراد مشاغلی دارند که ممکن است پوستشان در معرض مواد شیمیایی مضر قرار گیرند.این مشاغل شامل مشاغل کشاورزی ، ساخت و ساز و فراوری میگردد.بسیاری از محصولات تمیز نماینده ، صابون ها و حلال ها هم دارای مواد شیمیایی هستند که میتواند به خشکی پوست یا تحریک آن شوند.

افرادی که به طور منظم در معرض مواد شیمیایی قرار دارند باید مطمئن باشن که لباس های محافظتی میپوشند و به طور مرتب دست ها را شسته و مرطوب نماینده بزنند.

اگزمای دست
اگزمای دست یک بیماری شایع است که وجود 60 درصد از جمعیت دنیا را تحت تاثیر قرار میدهند که به عنوان درماتیت دست نیز شناخته شده است.اگزما در دست ها ممکن است به دلیل ژنتیک یا در تماس بودن با یک آلرژن یا یک عامل تحریک نماینده ایجاد گردد.
کراتولیز اگزالاتی
یک بیماری شایع پوستی است که سبب پوسته پوسته شدن میگردد . احتمال ایجاد این بیماری در ماه های تابستان بیشتر است.در حالی که هنوز دلیل دقیق آن ناشناخته است ، این بیماری ممکن است با قرار گرفتن در معرض مواد سوزاننده مانند صابون ، مواد شوینده و حلال ها تشدید گردد.این افراد میتوانند صابون های ملایم بدون مواد شیمیای را جایگزین نمایند.
پسوریازیس
یک بیماری پوستی است که باعث ایجاد لکه های قرمز و متورم بر روی پوست میگردد. که در آرنج ، زانو، پوست سر و نوک انگشتان رایج تر است.اما میتواند در هر قسمتی از بدن ظاهر گردد.پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است و مسری نمیباشد.

بیماری کاوازاکییک بیماری نادر است که عمدتا بچه ها زیر 5 سال را تحت تاثیر قرار میدهد.از علائم قابل توجه آن حرارت بالای بدن است که بیش از 5 روز طول میکشد و یکی دیگر از علائم آن پوسته شدن انگشتان میباشد.این بیماری باید در بیمارستان درمان گردد ، زیرا عواقب جدی دارد بنابراین تشخیص سریع آن لازم است.حدود 5 درصد موارد باعث عوارض قلبی و یک درصد آن باعث مرگ و میر میگردد.2

علائم پوسته پوسته شدن نوک انگشتان دست

نشانه های پوسته پوسته شدن نوک انگشتان دست در بسیاری از افراد عادی است، ولی کسانی که در اثر یک بیماری پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس دچار این مشکل شده اند، برای همواره نشانه های زیر را خواهد داشت:

1- وقتی که فرد مرتبا دست های خود را می شوید و یا از صابون های قوی یا پمادهای دارویی استفاده می نماید، پوست نوک انگشت ها خشک می گردد.

2- وقتی که پوست نوک انگشتان دست خشک و تاول زده می گردد، آغاز به افتادن می نماید.

3- پوست آزرده و حساس می گردد.

4- پوست نوک انگشت ها، قرمزرنگ و لکه دار می گردد.

5- ممکن است پوست نوک انگشتان دست دچار خارش گردد.3

چه زمانی باید درمورد پوسته شدن انگشتان دست به پزشک مراجعه کرد

در اغلب موارد این مشکل خفیف است و میتواند به راحتی آن را در خانه با مرطوب نماینده و اجتناب از تحریک نماینده ها درمان کرد. با این حال در برخی از شرایط که ممکن است دچار بیماری های دیگر گردد تشخیص پزشک لازم است:

نشانه های داشتن عفونت ، پوسته پوسته شدن و طول کشیدن آن بیش از 2 هفته.

پوسته شدنی که با درمان های محافظه کارانه بهبود نمیابد

علائمی که در طول زمان بدتر میگردد.2

درمان پزشکی پوسته پوسته شدن انگشتان دست

برای درمان مناسب پوسته پوسته شدن انگشتان دست خود می توانید با پزشک تان مشورت کنید. برخی گزینه های درمانی برای این شرایط عبارتند از:
استروئیدهای موضعی
این کرم های موضعی حاوی ترکیبات ضد التهابی، سرکوب نماینده سیستم ایمنی و منقبض نماینده رگ های خونی هستند و به طور کلی برای درمان درماتیت و اگزما استفاده می شوند. بعلاوه استروئیدهای موضعی ممکن است حاوی عوامل ضد باکتری و ضد قارچ باشند تا به کاهش خطر عفونت یاری نمایند. طبق توصیه پزشک تا یک هفته از این کرم ها بهره ببرید.
کرم های دست
مرطوب نگه داشتن پوست با استفاده از کرم های حاوی نرم نماینده ها، مواد مسکن و مواد مرطوب نماینده لازم است. استفاده منظم از مرطوب نماینده ها می تواند به بهبودی خشکی و خارش پوست و جلوگیری از پوسته پوسته شدن انگشتان دست یاری کند.

می توانید در خصوص تجویز کرم های حاوی سرامیدها و ترکیبات سازنده فیلاگرین که رطوبت پوست را تامین می نمایند، از پزشک خود مشورت بگیرید.

آنتی هیستامین ها
آنتی هیستامین ها در موارد پوسته پوسته شدن انگشتان دست ناشی از آلرژی مفید هستند. آنها به کنترل فراوری هیستامین در طی یک واکنش آلرژیک یاری می نمایند و معمولاً در درمان اگزما استفاده می شوند.

برخی از آنتی هیستامین های معمولاً تجویز شده شامل آلگرا (فکسوفنادین) و بنادریل (دیفن هیدرامین) هستند.1

پیشگیری از پوسته شدن انگشتان دست

برای حفاظت از پوست خود و هیدراته نگهداشتن آن ،آب زیادی در طول روز بنوشید.

بعد از هر شستشو از یک مرطوب نماینده، لوسیون دست ، یا فقط روغن ویتامین E بهره ببرید.

دستهایتان را به دفعات نشویید.

با پوشیدن دستکش های لاستیکی و یا پنبه ای در هنگام ظرف شستن و یا در معرض هوای سرد قرار گرفتن ، از دست های خود محافظت کنید.

پوست خشک و خشن اغلب بدلیل کمبود ویتامین A می باشد. پس غذاهایی که غنی از ویتامین A می باشند را در رژیم غذایی خود بگنجانید.3

پینوشتها

1.www.pezeshket.com

2.www.namnak.com

3.www.tasvirezendegi.com

منبع: راسخون

به "از دلیل تا درمان پوسته پوسته شدن انگشتان دست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از دلیل تا درمان پوسته پوسته شدن انگشتان دست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید