آش آلو ملی می گردد

به گزارش وبلاگ عصر نو، خبرنگاران: کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: آش سر نانی و آش آلو مربوط به روستای حیدره قاضی خان، آش چغندر ملایر، پتله پلو و حلوا مغزی تویسرکان از جمله خوراک هایی هستند که پرونده ثبت آنها ارسال شده است.

آش آلو ملی می گردد

به گزارش تسنیم ، فریبا نعمتی صبح امروز در جمع خبرنگارن با بیان اینکه غذاهای سنتی از جمله میراث ناملموس با ارزش هر منطقه است و باید در حفظ آن کوشش کنیم، گفت: به عنوان مثال پتله پلو یکی از غذاهای سنتی استان همدان و به ویژه شهرستان تویسرکان است که در بیشتر میهمانی ها و دورهمی ها و به مناسبت های مختلف به ویژه جشن، اعیاد و شب چله طبخ می گردد.

وی با اشاره به اینکه غذاها و خوراک های سنتی ریشه در فرهنگ و باور مردمان هر منطقه دارد، عنوان کرد: پتله در گویش محلی به معنی بلغور است، همدانی ها همان گندم خرد شده، اما پخته را پتله گویند و این غذا را با شربت شیره می خوردند.

نعمتی افزود: در روستای حیدره قاضی خان نیز به دلیل اینکه یکی از قطب های فراوری آلو در استان همدان است، غذایی به نام آش آلو طبخ می گردد که باز هم ریشه در فرهنگ مردم این روستا دارد.

وی عنوان کرد: حلوا مغزی نیز یک نوع از شیرینی های سنتی و محلی شهرستان تویسرکان است که به زودی ثبت ملی می گردد، علاوه بر این جشن برداشت رازیانه از جمله آیین های زیبایی است که پس از برداشت این محصول و برای شکرگزاری در شهرستان رزن برگزار می گردد.

رستوران های روباز مشهد

رستوران نزدیک حرم مشهد

فهرست وسایل سفر به مشهد با اتوبوس

منبع: توریسم آنلاین

به "آش آلو ملی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آش آلو ملی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید