5 روش آسان برای حل مشکل کند شدن ویندوز 10 پس از به روزرسانی

به گزارش وبلاگ عصر نو، اهمیت به روزرسانی و آپدیت بودن دیوایس ها و سیستم عامل ها امروزه بر هیچ کسی پوشیده نیست. در گذشته بسیاری از کاربران به دلایل مختلف و غیر علمی از به روزرسانی دیوایس خود مخصوصاً دیوایس های ویندوز جلوگیری می کردند تا مبادا سیستم آن ها بعد از نصب آپدیت دچار مسائل متعددی گردد. به بیانی دیگر آن ها به روزرسانی را امری غیرضروری تلقی می کردند که تنها حجم زیادی از حافظه سیستمشان را اشغال می نماید و عملاً بی فایده است. اما خوشبختانه، این طرز فکر غلط این روز ها تغییر نموده و کاربران همیشه سعی می نمایند سیستم های خود را به روز نگه دارند.

5 روش آسان برای حل مشکل کند شدن ویندوز 10 پس از به روزرسانی

اما گاهی اوقات دیده شده که کاربران با آپدیت سیستم عامل ویندوز 10 خود، با کندی آن روبرو می شوند. اگر شما هم جزو آن دسته از کاربرانی هستید که ویندوز 10 شما بعد آپدیت کند شده یا از ترس کند شدن آن را به روز نمی کنید، باید بگوییم که این مطلب مخصوص شماست. زیرا در این مقاله ما قصد داریم تا روش هایی را به شما معرفی کنیم که با آن ها بتوانید به راحتی کندی ویندوز 10 را از بین ببرید، پس خواندن این مقاله را از دست ندهید. پیش از اینکه به آنالیز این راه ها بپردازیم بد نیست نگاهی به دلایل احتاقتصادی کندی سیستم بعد از آپدیت در ویندوز 10 بیاندازیم.

دلایل احتاقتصادی کند شدن ویندوز 10 بعد از به روزرسانی

همانطور که در ابتدای مقاله شرح دادیم، به طور کلی فرآیند به روزرسانی فرایند مفیدی محسوب می شود. در واقع به روزرسانی اولین خط دفاعی سیستم عامل در برابر نرم افزارهای مخرب و ویروس ها به شمار می رود. مایکروسافت با ارائه آپدیت های متعدد در کنار بهبود عملکرد سیستم عامل خود، قابلیت های تازهی هم به آن اضافه می نماید. با این حال اگر به روزرسانی سیستم با هدف بهبود عملکرد سیستم در اختیار کاربران قرار می گیرد، پس چرا بعضی کاربران پس از نصب آن ها با مشکل کند شدن سیستم شان روبرو می شوند؟

بر اساس آخرین تحقیقات صورت گرفته سه عامل در کندی ویندوز بعد از نصب آپدیت نقش دارند:

  1. به روزرسانی های دارای باگ
  2. فایل های خراب سیستم
  3. برنامه هایی که در پیش زمینه در حال فعالیت هستند

این ها تنها سه علت کند شدن سیستم عامل شما پس از نصب آپدیت هستند. اما به هر حال با معرفی روش های از بین بردن این مشکل در که ادامه به آنالیز آن ها می پردازیم، شما می توانید با خیال راحت ویندوز 10 خود را به روز نموده و از قابلیت های خوب آن بهره مند شوید.

روش های برطرف کردن کندی ویندوز 10 بعد از نصب به روزرسانی

1. به نسخه قبلی ویندوز 10 برگردید

اگر نصب به روز رسانی های تازه موجب کاهش سرعت ویندوز 10 شما شده اند، شما می توانید از قابلیت خود ویندوز استفاده نمایید و آپدیتی را که نصب کردید پاک کنید. برای بازگشت به نسخه قبلی ویندوز و حذف به روزرسانی ها شما باید از جهت Settings > Update & Security > Windows Update > View update history استفاده کنید.

سپس، بر روی گزینه Uninstall Updates کلیک کنید. در این قسمت شما لیستی از تمام به روز رسانی های نصب شده را مشاهده خواهید کرد. پس از آن می توانید آپدیت هایی که فکر می کنید باعث کندی سیستم شده اند را پاک کنید. با این کار شما به روزرسانی هایی که موجب کند شدن سیستم شده اند را پاک نموده و عملکرد ویندوز 10 را به مانند روزهای قبلی برمی گردانید.

2. فایل های خراب یا آسیب دیده را تعمیر کنید

گاهی اوقات به دلایل مختلفی نظیر مسائل شبکه در حین دانلود یا موارد دیگر، به روزرسانی سیستم به درستی به سرانجام نمی رسد و همین عامل می تواند فایل های موجود در این به روزرسانی را تخریب کند و به آن ها آسیب برساند. بدیهی است که نصب چنین به روزرسانی، ویندوز شما را علاوه بر کندی با مسائل احتاقتصادی بیشتری روبرو خواهد نمود. اما شما می توانید این فایل های خراب آپدیت را با ابزار رایگان System File Checker مایکروسافت تعمیر نموده و سپس به نصب آن اقدام نمایید. در واقع این ابزار فایل های سیستم ویندوز را اسکن نموده و سپس آن ها را تعمیر می نماید.

برای استفاده از این ابزار، ابتدا شما باید از Command Prompt استفاده کنید. برای این کار مراحل زیر را انجام دهید:

1.به نوار جستجوی منوی استارت بروید و عبارت Command Prompt را تایپ کنید.

2. نشانگر ماوس را روی بالاترین گزینه قرار دهید و کلیک راست کنید. در منوی باز شده، گزینه Run as administrator را انتخاب کنید.

3. در این بخش، عبارت sfc /scannow را تایپ نموده و کلید Enter را فشار دهید.

پس از تکمیل اسکن، سیستم خود را ریبوت کنید. اگر با خرابی فایل روبرو شده باشید، با این روش چنین مسئله ای برطرف می شود، با این حال اگر دستور SFC نتوانست فایل های شما را بازیابی کند، راه زیر را امتحان کنید:

دستور DISM را اجرا کنید

اگر دستور SFC نتوانست به درستی فایل های آپدیت را تعمیر کند، بهتر است از دستور DISM استفاده کنید. DISM یکی دیگر از ابزارهای تشخیصی ویندوز است که به وسیله مایکروسافت طراحی شده است. این دستور قدرتمندتر از SFC محسوب می شود و فایل های ایمیج سیستم را تعمیر می نماید.

برای اجرای این دستور، Command Prompt را با دسترسی ادمین باز کنید. در پنجره ظاهر شده دستور DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth را وارد نموده تا وجود ایمیج خراب آنالیز شود.

اگر هیچ مسئله ای در فایل های آپدیت پیدا نشد، شما می توانید یک اسکن پیشرفته تر را به وسیله دستور Dism /Online /Cleanup-Image /ScanHealth اعمال کنید.

توجه داشته باشید که این فرایند ممکن است مدتی طول بکشد. اگر با دستور بالا توانستید فایل خرابی را شناسایی کنید، با استفاده از دستور Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth، فایل های تازه را دانلود و جایگزین فایل های آسیب دیده کنید. پس از این کار، سیستم خود را ری استارت نموده و دوباره با اجرای دستور SFC خطاها و اشکالات موجود در فایل های به روزرسانی را برطرف نموده و سپس اقدام به نصب آن ها نمایید.

3. برنامه های فعال در پیش زمینه را غیبرطرفال کنید

یکی دیگر از روش های معروف برای برطرف کند شدن ویندوز 10 پس از نصب به روزرسانی، غیبرطرفال کردن برنامه های فعال در پیش زمینه است.

همانطور که می دانید سیستم عامل مایکروسافت به برنامه های پیش فرض بی شماری مجهز شده و حتی زمانی که از آن ها استفاده نمی کنید، در پیش زمینه اجرا می شوند. با این حال برای اینکه سیستم شما عملکرد مناسبی داشته باشد، به بعضی از آن ها احتیاجی ندارید.

علاوه بر این ها، این برنامه ها بدون اطلاع شما حجم بسیار زیادی از حافظه رم و پردازنده سیستم شما را اشغال می نمایند. اگر این برنامه ها فعال نباشند، حجم استفاده شده آن ها آزاد می شوند و کمتر با مشکل کندی سیستم روبرو می شوید. برای غیبرطرفال سازی این برنامه ها، کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. به تنظیمات ویندوز مراجعه کنید.
  2. سپس به وسیله جهت Privacy > Background Apps این بخش را پیدا کنید.
  3. در این بخش شما قادر خواهید که همه برنامه هایی که در پیش زمینه در حال انجام هستند را مشاهده کنید. با کمی آنالیز می توانید برنامه های غیرضروری را غیبرطرفال کنید تا در پس زمینه اجرا نشوند و حجم پردازنده و حافظه رم استفاده شده آن ها آزاد شود.
  4. سپس کامپیوتر خود را ری استارت نموده و از تأثیر این اقدام روی سرعت ویندوز 10 خود استفاده کنید.

4. حالت عیب یابی Clean Boot را اجرا کنید

Clean boot در واقع فرآیند راه اندازی یک سیستم کامپیوتری است که در آن فقط مهم ترین فایل ها و خدمات مورد احتیاج سیستم عامل ویندوز در اختیار شما قرار گرفته می شود. به بیانی دیگر این حالت به زمانی از بوت کردن اطلاق می شود که شما برای عیب یابی و برطرف مشکل خود وارد مرحله عیب یابی در ویندوز می شوید. در حالت عیب یابی Clean Boot شما در واقع با اجرای ویندوز با کمترین احتیاج های ممکن و مانند زمانی که شما ویندوز خود را برای اولین بار نصب نموده اید برخورد می شود. بدین ترتیب شما قادر خواهید بود تا برنامه های تازهی که موجب کندی سیستم شده اند را شناسایی کنید. برای اجرای Clean boot مراحل زیر را دنبال کنید:

1. در نوار جستجوی ویندوز 10 عبارت msconfig را تایپ نموده و روی برنامه System Configuration کلیک کنید.

2. در تب Services، گزینه Hide all Microsoft Services را انتخاب نموده و سپس روی گزینه Disable All کلیک کنید.

3. زیر تب Startup، روی گزینه Open Task Manager کلیک کنید.

4. در تب Startup، تمام برنامه ها را انتخاب نموده و غیبرطرفال کنید. شما بعلاوه می توانید روی فرآیندهای پیش زمینه کلیک نموده و از منو ظاهر شده، گزینه Disable را انتخاب کنید.

5. Task Manager را ببندید.

6. در تب Startup در System Configuration روی گزینه OK کلیک کنید. پس از انجام تمام مراحل فوق، سیستم خود ریبوت نموده و اکنون می توانید از Clean boot استفاده کنید.

5. Windows System Restore را اجرا کنید

System Restore یک ابزار بازیابی در ویندوز است که به شما اجازه می دهد اطلاعات و داده هایی معینی را با استفاده از تغییر حالت سیستم عامل ویندوز به دست آورید. با استفاده از این ابزار می توان فایل های مهم ویندوز و تنظیماتی مانند درایورها، کلیدهای ریجیستری، فایل های سیستمی، برنامه های نصب شده، و غیره را به نسخه و تنظیمات قبلی خود بازگردانی کنید. در واقع استفاده از این ابزار ویندوز شما را به وضعیتی می برد که مسئله ای در عملکرد آن وجود نداشته است.

ویندوز 10 همچون بیشتر سیستم عامل های ویندوز به صورت اتوماتیک نقطه بازیابی سیستم System Restore Point را وقتی که بوت می شوند، ایجاد می نمایند. علاوه بر این کاربران می توانند به صورت دستی و هر زمانی که بخواهند نقطه بازیابی برای ویندوز خود ایجاد نمایند. طرز کار نقاط بازیابی به این صورت است که در زمان عملکرد خوب سیستم، از تنظیمات کامپیوتر شما نسخه ذخیره ای تهیه می نمایند تا اگر عاملی باعث مشکل شد شما با خیال راحت بتوانید شرایط را به برترین حالت ممکن آن برگردانید.

شما می توانید از مراحل زیر برای استفاده از این ابزار کاربردی ویندوز 10 استفاده کنید:

1. در نوار جستجو منوی استارت عبارت System Restore را تایپ نموده و سپس روی گزینه Create a restore point کلیک کنید.

2. پنجره ای با نام System Properties برای شما به نمایش در می آید.

3. در این پنجره ظاهر شده، روی تب System Protection کلیک نموده و سپس گزینه System Restore را انتخاب کنید. در اینجا باید به نکته ای اشاره کنیم؛ اگر شما نمی توانید روی این گزینه کلیک کنید، سیستم شما هنوز نقطه بازیابی ندارد و نمی توانید سیستم خود را بازیابی کنید.

4. پنجره تازهی در این مرحله به شما نشان داده می شود که باید روی Next کلیک کنید.

5. نقطه بازیابی مد نظر خود را انتخاب نموده و روی گزینه اسکن کلیک کنید تا از برنامه هایی که تحت تأثیر آن قرار می گیرند، مطلع شوید.

6. سپس برای آغاز فرایند بازیابی روی گزینه ی Next کلیک کنید.

7. در نهایت روی گزینه Finish کلیک کنید.

بعد از اتمام این مراحل، سیستم شما به نقطه بازیابی قبلی باز می شود. اگر تمامی این روش ها را امتحان کردید و تأثیری در سرعت سیستمتان نداشته است، به عنوان آخرین راه چاره به شما ریست فکتوری ویندوز را پیشنهاد می دهیم. با این کار تمامی اطلاعات و برنامه های شما از روی سیستم پاک خواهد شد.

بر اساس آخرین گزارش ها، هر ساله بدافزار ها باعث ایجاد ضررهای اقتصادی بسیار سنگینی برای کاربران مختلف در سراسر دنیا می شوند. یکی از دلایل مهم این اتفاق ناگوار، این است که کاربران نرم افزار های مهم یا سیستم عامل خود را به روزرسانی نمی نمایند و این اقدام به بدافزارها اجازه می دهند تا از خلا های موجود در نرم افزارها نهایت بهره را برده و از آن ها در جهت رسیدن به منافعشان سوء استفاده نمایند. حفره های امنیتی ویندوز شما می تواند در عرض چند ساعت به وسیله افراد سودجو شناسایی شود. بنابراین هنگامی که نوتیفیکیشن به روزرسانی سیستم و یا ویندوز خود را مشاهده می کنید، ساده از آن عبور نکنید و برای نصب آن اقدام نمایید شما تا سیستم خود در برابر حملات بدافزار ها مجهز کنید.

در این مقاله ما به آنالیز روش های برطرف کردن کندی سیستم عامل ویندوز 10 پس از نصب به روزرسانی های ویندوز پرداختیم و 5 راه چاره موثر در افزایش سرعت سیستم را به صورت کاملاً ساده و راحت به شما کاربران آموزش دادیم. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید و اگاهی از این روش ها بتواند به شما در افزایش سرعت ویندوزتان یاری کند.

منبع: Makeuseof

منبع: دیجیکالا مگ

به "5 روش آسان برای حل مشکل کند شدن ویندوز 10 پس از به روزرسانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 روش آسان برای حل مشکل کند شدن ویندوز 10 پس از به روزرسانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید