10 فیلم که بعد از تمام کردن بازی گوست آو سوشیما باید دیدن کنید

به گزارش وبلاگ عصر نو، بازی گوست آو سوشیما از نظر تاریخی چندان دقیق نیست. سامورایی ها به شکلی که در بازی می بینیم قوانین سامورایی را دنبال نمی کردند و حتی زره هایی که در بازی هستند را نمی پوشیدند. آن ها اصلا کاتانا های خود را در دوره ای که بازی گوست آو سوشیما جریان دارد با خود همه جا حمل نمی کردند. البته این بازی جزییات تاریخی هم دارد اما اصلا قرار نیست مستندی دقیق برای نمایش جزیره سوشیما حین حمله مغولان باشد. خود سازنده های بازی، یعنی استودیوی ساکر پانچ (Sucker Punch) هم کاملا این موضوع را قبول دارند.

10 فیلم که بعد از تمام کردن بازی گوست آو سوشیما باید دیدن کنید

هم بنیان گذار استودیوی ساکر پانچ، کریس زیمرمن (Chris Zimmerman) در مصاحبه ای با وب سایت گیم اسپات در خصوص این موضوع بیان نموده: اگر چیزی در خصوص ظاهر، تفکرات و فعالیت های سامورایی ها می دانید، قرار است همان را به شما تحویل دهیم. ذهنیت بیشتر افراد در خصوص سامورایی ها بیش تر مربوط به سامورایی های قرن شانزدهم، هفدهم و هجدهم است؛ اما قرن سیزدهم از نظر تاریخی بسیار فرق دارد. از نظر این که سامورایی ها چگونه می جنگیدند و چه چیز هایی می پوشیدند انتظارات ما از حقیقت فاصله زیادی دارد. به همین علت است که از نظر تاریخی دقت زیادی در نمایش سامورایی های دوره کاماکورا به خرج نمی دهیم.

به جای نمایش دقیق تاریخی، بازی گوست آو سوشیما ترجمه ای از ترجمه تاریخ است. این بازی با الهام گیری از فیلم های سبک چانبارا (chanbara) ساخته شده که توجه اصلی آن ها روی سامورایی های قدیمی است. همان طور که فیلم های وسترن برای عظیمداشت کابوی ها فراوری می شوند، سینمای سامورایی ژاپن برای مبارزان باستانی ژاپنی ساخته شده اند. این فیلم ها، سامورایی ها را به افرادی عظیم تر از همتایان واقعی خود تبدیل کردند، بعضی از ویژگی های نامناسب را لطیف تر کردند و ویژگی های مثبت را برجسته تر نشان دادند. بازی گوست آو سوشیما هم چنین چیزی را در خود دارد. جین (Jin) که سامورایی و نقش اصلی داستان است مغول ها، راهزنان و رونین (سامورایی هایی که اربابان خود را از دست می دهند، معمولا یاقی می شوند و در مقابل حاکمیت قرار می گیرند) را از دم تیغ می گذراند.

هواداران فیلم های سامورایی روابط مختلفی را میان بازی گوست آو سوشیما و فیلم های موردعلاقه خود پیدا کردند که این بازی را به تجربه ای مجذوب نماینده تبدیل می نماید. در این بازی اشارات مختلفی به فیلم های سامورایی وجود دارد و در بعضی از موارد، متصل بودن این بازی به بعضی فیلم ها حس می گردد. در ادامه بعضی از فیلم هایی که احتمالا استودیوی ساکر پانچ در بازی خود به آن ها ادای احترام داشته را مرور می کنیم.

1. Harakiri

  • کارگردان: ماساکی کوبایاشی (Masaki Kobayashi)
  • سال ساخت: 1962

فیلم هاراکیری داستان سوگومو هانشیرو (Tsugumo Hanshiro)، سامورایی ای که قبیله او نابود و منحل شده را روایت می نماید. ماجرا از این قرار است که گروهی از رونین ها به قصد سه پوکو (Seppuku) که نوعی مرنام خودکشی است به قصر قبیله ای (Ii) می فرایند. داستان هایی دهان به دهان می چرخند که سامورایی هایی که به این قصر می فرایند به جای خودکشی کردن، پول خوبی به دست می آورند. در این میان سوگومو به انتقام گرفتن از خون موتومه (Motome) که در کوشش برای انجام یک خودکشی دروغین در قصر قبیله ای می میرد، بر می خیزد. داستان این فیلم بر علیه قبیله ای است که با وجود حکم صادر کردن برای بقیه بر اساس افتخار و بوشیدو (Bushido) (قوانین سامورایی ها) از همان عقاید پیروی نمی نمایند است.

یکی از درگیری های اصلی جین هم پذیرفتن قوانین سفت و سخت سامورایی ها و بوشیدو است که بدون شک مردم سوشیما را به بردگی و مرگ می کشاند. از همان ابتدای بازی هم می بینیم که یکی از سرداران شرافتمند سوشیما به مصاف مغول ها می رود و در جواب درخواست دوئل، مرگی ناگهانی و ناجوانمردانه دریافت می نماید. مغول ها حین جنگیدن برای نابودی ژاپن به هیچ وجه به افتخار بها نمی دهند.

اثر کوبایاشی بدون شک الهامی بصری برای بازی گوست آو سوشیما است. در دوئل معروف فیلم هاراکیری می توانید به خوبی باد روحانی بازی گوست آو سوشیما را حس کنید. سرعت حساب شده و اتفاقاتی که قبل از دوئل رخ می دهند هم در بسیاری از نبردهای بازی گوست آو سوشیما وجود دارند که اغلب یک به یک هستند.

2. Bushido: The Cruel Code of the Samurai

  • کارگردان: تاداشی ایمای (Tadashi Imai)
  • سال ساخت: 1963

در پی نابودی هر هجده نفر سامورایی جزیره سوشیما، جین از قوانین بامتانت بوشیدو جدا می گردد و کم کم به نبردهای چریکی رعیت ها روی می آورد. برای جین نتیجه نهایی اهمیت بیش تری از راستا طی شده دارد و نابودی سوشیما به قیمت کنار گذاشتن تفکرات قبلی تمام می گردد. این موضوع باعث ایجاد درگیری های احساسی می گردد.

فیلم بوشیدو: قوانین بی رحم سامورایی یکی از تاریک و درگیرنماینده ترین فیلم های این فهرست است. این فیلم سرنوشت هفت نسل از یک خانواده سامورایی خاص را دنبال می نماید که عضو اصلی همه خانواده ها به وسیله یک بازیگر ثابت به نمایش در می آیند. حین این که سرنوشت خاندان ایکورا (Ikura) را دنبال می کنیم به خوبی می بینیم که به خاطر وفاداری بی چون و چرا به نجیب زاده ها چه جنایاتی به نام بوشیدو رخ می دهند. برای برآورده کردن خواسته های اربابان، خانواده ایکورا بارها زمین می خورند اما در عوض خدمات خود، به خاطر قوانین سخت سامورایی ها اسیر می شوند و می میرند. بازی گوست آو سوشیما تا این حد تاریک نیست اما در بخش هایی، مخصوصا نقاط اوج پایانی به این اتفاقات می پردازد.

بعلاوه ایمای به شخصیت های مونث این فیلم قدرت و تاثیرگذاری بیش تری از دیگر فیلم های هم دوره می دهد. این موضوع باعث شده تا فیلم بوشیدو به فیلم بهتری تبدیل گردد. اگر بتوانید فیلم بوشیدو را تحمل کنید، فیلم انتقام از همین کارگردان هم به موضوعی مشابه می پردازد. البته این فیلم حتی گمنام تر و خشن تر است.

3. Ran

  • کارگردان: آکیرا کوروساوا (Akira Kurosawa)
  • سال ساخت: 1985

کوروساوا یکی از شناخته شده ترین فیلم سازان ژاپنی است و حتی استودیوی ساکر پانچ حالت ویژه سیاه و سفید بازی گوست آو سوشیما را به نام حالت کوروساوا به این بازی اضافه نموده اند. چیزی که کم تر کسی می داند این است که کوروساوا در ساخت فیلم های رنگی هم استاد است. رن عظیم ترین فیلم ساخته شده به دست کوروساوا است. داستان این فیلم با الهام از ماجرای شاه لیر و تقریبا بر اساس زندگی ارباب فئودال، موری موتوناری (Mori Motonari) ساخته شده. این فیلم ماجرای امپراطوری ای که به خاطر کشمکش میان سه شاهزاده آن رو به نابودی است را تعریف می نماید.

رن به معنای واقعی کلمه حماسی است. مهم تر از همه چیز، اگر به رنگ بندی اغراق آمیز و پر تضاد این فیلم دقیق تر نگاه کنیم، رد پای آن را در جای جای بازی گوست آو سوشیما می بینیم. رنگ های قرمز، زرد و آبی روشن از نیروهای متفرق شده، قلعه سوم سوزان و سواره نظامی که به سمت مرگ خود یورش می برند تماشای هستند. بسیاری از تصاویر خاص فیلم رن در بازی گوست آو سوشیما قابل شناسایی هستند. فیلم های دیگری از کوروساوا، مانند هفت سامورایی و سریر خون هم منبع الهام بازی گوست آو سوشیما هستند اما هیچ کدام از آن ها اثری به عظیمی فیلم رن بر جای نگذاشته اند.

4. Sanjuro

  • کارگردان: آکیرا کوروساوا (Akira Kurosawa)
  • سال ساخت: 1962

در این بخش ممکن است بیشتر افراد سراغ گزینه شناخته شده تر بفرایند. فیلم سنجورو دنباله فیلم دیگری از کوروساوا که به نام یکی از برترین کارهای او شناخته شده، یوجیمبو (Yojimbo) است. به طور کلی برترین کار این است که هر دو فیلم را تماشا کنید اما عصاره فیلم سنجورو بخش بیش تری از بازی گوست آو سوشیما را تشکیل می دهد؛ در مقایسه با فیلم یوجیمبو که حس و حالی نیمه غربی دارد.

فیلم سنجورو یک درام جنایی در خصوص مبارزی بی ارباب در جنگ است که با متحدان خود چندان همراه نیست. در این فیلم شخصیت اصلی که هم نام با نام فیلم است با وجود مهارت بالا در استفاده از شمشیر، برای رسیدن به مقاصد خود از ترفند های هوشمندانه استفاده می نماید. تا به این جا احتمالا متوجه نقطه مشترک شده اید اما نکته کلیدی دوئل نهایی فیلم است که شباهت زیادی به قتل های تک ضرب رو در رو (Standoff) در ابتدای مبارزات بازی گوست آو سوشیما دارد. در این فیلم، سنجورو به مصاف مبارزی که شبیه به خود او ولی در گروه دیگر جنگ است می رود. این دوئل یکی از برترین صحنه های کل تاریخ فیلم های سامورایی است و کوروساوا با اعجاز خود آن را در یک برداشت ضبط نموده.

5. Samurai I: Musashi Miyamoto

  • کارگردان: هیروشی ایناگاکی (Hiroshi Inagaki)
  • سال ساخت: 1954

هر سه فیلم این سه گانه در ساخت بازی گوست آو سوشیما موثر بوده اند اما در این مقاله قصد داریم روی قسمت اول تمرکز کنیم. فیلم سامورایی 1: موساشی میاموتو داستان تاکه زو در راستا تبدیل شدن به جنگوی معروف، موساشی میاموتو را تعریف می نماید. بعد از این که تاکه زو خود را به نام بازنده یک نبرد در می یابد، فراری می گردد و حین گریز از ارباب محلی، کوشش می نماید تا دوست خود را نجات دهد.

مصائب تاکه زو شبیه به مسائل جین در جزیره سوشیما که به وسیله مغول ها تسخیر شده است. حتی در ادامه بازی سامورایی هایی هم که از طرف شوگان ارسال شده اند هم جین را تعقیب می نمایند. مبارزات تاکه زو در مسافرخانه های تاریک و در مقابل نیروهای سامورایی بی شباهت به بازی گوست آو سوشیما نیستند. بعلاوه یکی از دوئل های بازی گوست آو شوشیما اشاره ای واضح به فیلم سوم این سه گانه، یعنی سامورایی 3: دوئل در جزیره گانریو (Samurai III: Duel at Ganryu Island) است.

6. Samurai Assassin

  • کارگردان: کیهاچی اوکاموتو (Kihachi Okamoto)
  • سال ساخت: 1965

ریشه های این فیلم در چند سال قبل از اصلاحات میجی (Meiji Restoration) دوانده شده؛ همان دورانی که در آن سیستم حکومتی ژاپن و زندگی سامورایی ها زیر و رو شد. شخصیت اصلی این فیلم سوروچیو نیرو (Tsuruchiyo Niiro)، فرزند غیرقانونی امپراطور است که به خاطر نحوه تولد خود طرد می گردد. این فیلم در خصوص نبرد میان گروهی است که نیرو عضو آن می گردد و قبیله ای است. نیرو تمام کوشش خود را می نماید تا با نشان دادن افتخار و ارزشمندی، خود را به قبیله ای اثبات کند اما متوجه می گردد که چنین چیزی هرگز ممکن نخواهد بود.

نقطه اوج فیلم در یک میدان نبرد برفی رخ می دهد. حین این که همه آن ها آسیب می بینند، در رسیدن به اهداف خود ناکام می مانند و تنها چیزی که در راه نزدیک شدن به این اهداف به دست می آورند مرگ و نابودی است. این نبرد مشابه مقابله جین با ارتش مغول ها است. هر دو طرف برای شکست دادن دیگری همه چیز را از دست می دهند.

7. Sword of Doom

  • کارگردان: کیهاچی اوکاموتو (Kihachi Okamoto)
  • سال ساخت: 1966

ریونوسوکه سوکوئه (Ryunosuke Tsukue) یک سامورایی بی احساس است که با کشتن هر کدام از اربابان مختلف در اعماق دیوانگی بیش تر غرق می گردد. عطش به انتقام داستان فیلم شمشیر نگون بختی را جلو می برد و در نهایت ریونوسوکه با اعمال قدیمی خود روبه رو می گردد. در نهایت او مجبور می گردد تا در مقابل ارواحی که به جا گذاشته قرار گیرد و این موضوع باعث می گردد تا به طور کامل در کشتار جمعی خود را گم کند.

تاثیر این فیلم اوکاموتو در بازی گوست آو سوشیما حتی عمیق تر هم هست. قسمت عظیمی از ماموریت های اصلی و فرعی بازی گوست آو سوشیما در خصوص تاریک تر شدن شرایط ذهنی جین است. زمانی که جین تفکرات نجیبانه سامورایی را رها می نماید، با رخ دادن هر ماجرایی کنار می آید و این موضوع باعث می گردد تا رابطه جین با دیگر افراد دچار مشکل گردد.

در بخشی از فیلم یک شبیخون رخ می دهد که شباهت زیادی به نبرد های بازی گوست آو سوشیما دارد که در آن ها دشمنان به شکل ناگهانی سر جین می ریزند و یکی پس از دیگر بعد از ضربات کاری جین از پا در می آیند. در همین میان گرد و غبار هم جهت با ریونوسوکه حرکت می نمایند؛ طوری که انگار او را راهنمایی می نمایند. این فیلم با نگاه سرد ریونوسوکه، بالای سر جنازه هایی که جان آن ها را گرفته تمام می گردد و روح سیاه ریونوسوکه را به ما نشان می دهد.

8. Lady Snowblood

  • کارگردان: توشیا فوجیتا (Toshiya Fujita)
  • سال ساخت: 1973

دو تن از قدرتمند ترین و برجسته ترین شخصیت های بازی گوست آو سوشیما مونث هستند. یونا (Yuna) ، دزدی که جین را در راستا تبدیل شده به گوست قرار می دهد و بانو ماساکو (Lady Masako) که مادر و تنها بازمانده خانواده خود است و از تمام قاتلان خانواده اش انتقام می گیرد. متاسفانه شخصیت اصلی های مونث در فیلم های سامورایی بسیار کم یاب هستند.

فیلم بانوی تیغه برفی در خصوص یوکی (Yuki) است که در پی انتقام گرفتن از افرادی که خانواده او را آزار دادند و به قتل رساندند است. یوکی که تنها با فکر به انتقام گرفتن عظیم می گردد، هیچ چیزی به جز مقابله با دشمنان خود را در سر نمی پروراند. با وجود این که یوکی سن بسیار کم تری از بانو ماساکو دارد، انگیزه و پایبندی آن ها به اهداف خود مشابه است و هر دو در پی فهرستی از بدکاران می فرایند. آن ها رغبتی بیش از مقدار برای رسیدن به هدف خود دارند که در قهرمانان مذکر این داستان ها هم دیده نمی گردد.

9. Lone Wolf and Cub: Sword of Vengeance

  • کارگردان: کنجی موسومی (Kenji Musumi)
  • سال ساخت: 1972

این فیلم همچون فیلم قبلی بر اساس مانگایی به همین نام از کازوئو کویکه (Kazuo Koike) است. این اثر اولین فیلم از میان شش فیلمی است که داستان جلاد سابق شوگان ها، یعنی ایتو اوگامی (Itto Ogami) را روایت می نمایند. این ماجرا یکی از داستان های معروف این سبک است که اوگامی را در راستا از مکانی به مکان دیگر و در حال یاری کردن به دیگران، حین محافظت از فرزند خود نشان می دهد. برخلاف بعضی دیگر از فیلم هایی که از آن ها یاد کردیم، فیلم گرگ تنها و توله: شمشیر انتقام موضوعات جدی تری را در خود دارد و با این وجود، شش فیلم این مجموعه بیش تر اکشن هستند تا درام.

بعضی از ضربات ویژه بازی گوست آو سوشیما مانند پایکوبی خشم و ضربه آسمانی کار خود را در این فیلم آغاز نموده اند. ضربه ویژه اوگامی امواج برنده سویو-ریو است که برای رسیدن به اوج قدرت آن از آب استفاده می گردد. این ضربه اساسا افسانه ای بی پایه است اما در این فیلم، با آن همچون حمله ای مرگبار رفتار می گردد؛ مخصوصا در یکی از مبارزات که اوگامی در یک رودخانه ارتشی را از پا در می آورد. استفاده کردن از ضربات ویژه جین بی معطلی این فیلم را به خاطر ما می آورد.

10. 13 Assassins

  • کارگردان: تاکاشی میکه (Takashi Miike)
  • سال ساخت: 2010

این فیلم جدیدترین اثر ساخته شده در این فهرست و در اصل بازسازی فیلمی به همین نام، ساخته شده در سال 1963 است. فیلم 13 قاتل داستان یک سامورایی پیر را روایت می نماید که 12 سامورایی دیگر را به جهت نقشه کشیدن برای قتل اربابی که به شوگان متصل است، گرد هم می آورد. این گروه به ستیز با قاتلان دیگر، رونین و نیروهای شوگان می فرایند تا به هدف خود برسند. در فرایند فیلم کوشش های بی ثمر را حین این که اعضای گروه 13 سامورایی قاتل یکی پس از دیگری نابود می شوند می بینیم.

فیلم 13 قاتل یکی دیگر از فیلم هایی است که بوشیدو را نقد و از ایجاد فساد به خاطر این قوانین شکایت می نمایند است. این فیلم داستان سامورایی هایی است که قوانین خود را رها می نمایند و به مرور زمان به نینجاها شبیه می شوند. این موضوع کاملا شبیه به راستا تغییر شخصیت جین در داستان بازی گوست آو سوشیما است. حقیقتا فیلم 13 قاتل یکی از برترین آثار میکه به شمار میرود که در نبردی چهل و پنج دقیقه ای میان قهرمانان ما و ارتش دشمن اوج می گیرد.

ممکن است کوشش در راستا تماشای این فیلم ها سخت باشد چون این فیلم ها به سادگی گیر نمی آیند اما ارزش این که ریشه های سینمای چانبارا را ببینیم این سختی ها را معنادار می نماید. آکیرا کوروساوا، هیروشی ایناگاکی، کنجی میسومی، کیهاچی اوکاموتو، ماساکی کوبایاشی و دیگر کارگردانان آن دوران سبک هنری جدیدی را خلق کردند که هنوز هم ردپای آن را در فیلم های مختلف می گردد. بازی گوست آو سوشیما تازه ترین بستر برای این سبک هنری است و با عشق سازندگان آن به این فیلم های کلاسیک تقویت شده؛ نه دقت تاریخی. داستان بازی گوست آو سوشیما سرراست است اما این فیلم ها زوایای جدیدی از داستان های سامورایی را روایت می نمایند. اگر چیزی که در بازی گوست آو سوشیما وجود دارد را دوست دارید از تماشا این فیلم ها نگذرید.

این مطلب بر مبنای متنی از وب سایت USgamer نگاشته شده.

منبع: دیجیکالا مگ

به "10 فیلم که بعد از تمام کردن بازی گوست آو سوشیما باید دیدن کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 فیلم که بعد از تمام کردن بازی گوست آو سوشیما باید دیدن کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید