کلاب هاوس؛ رابطه مردم سالاری و مصاحبه خبرنگاران

به گزارش وبلاگ عصر نو، با توجه به حضور افراد سرشناس و نامزد های احتمالی انتخابات ریاست جمهوری، کارشناسان معتقدند فضای نرم افزار جدید کلاب هاووس می تواند بسیار مفید باشد و افراد می توانند به عنوان یک بلندگوی تازه و بدون سانسور برای انتشار نظرات خود استفاده نمایند.

کلاب هاوس؛ رابطه مردم سالاری و مصاحبه خبرنگاران

گروه دانشگاه وبلاگ عصر نو، محمد حسین طارمی؛ کلاب هاوس اپلیکیشنی است که بخش اصلی وظیفه خود یعنی جنبه اجتماعی و گفتمانی شبکه های اجتماعی را پر رنگ نموده است.

نقطه اوج سروصدا های اخیر پیرامون این شبکه T مدیون ایلان ماسک است که با حضور در یکی از اتاق های مصاحبه در این شبکه سروصدای زیادی ایجاد کرد. اما ماجرا در اینجا تمام نمی گردد؛ زاکربرگ، بیل گیتس و بعد از آن مدیران متعدد دیگری هم با حضور در روم یا اتاق مصاحبه در این شبکه عملا به کاربران نشان داده اند که یک شبکه اجتماعی جدی پا به عرصه گذاشته است. اما استفاده از این شبکه بر خلاف شبکه های اجتماعی موجود فعلا با محدودیت هایی روبرو است.

کلاب هاوس در آوریل سال 2020 راه اندازی شد؛ درست در زمانی که در تمام کشور ها شیوع کرونا روز به روز افزایش می یافت و افراد بیشتری دورکار می شدند. براساس اطلاعاتی از این شبکه اجتماعی دیده می گردد، از دسامبر سال 2020، این برنامه600 هزار کاربر ثبت شده داشت که فقط با دعوتنامه برای کاربران سیستم عامل ios در دسترس بود.

البته همچنان هم اپلیکیشن این شبکه اجتماعی در اختیار کاربران سیستم عامل ios قرار گرفته است و به گفته صاحبان این شبکه اجتماعی بزودی نسخه اندروید آن هم تا حوالی تیر ماه روانه بازار می گردد. هر چند که همین حالا هم بعضی کاربران اندروید با استفاده از نسخه غیر اصلی امکان استفاده از کلاب هاوس را دارند.

قله اوج کلاب هاوس

حضور افراد شاخص دنیای سیاست، تکنولوژی و سرگرمی توانست در عرض 9 ماه کلاب هاوس را به یک یونیکورن تبدیل کند. در اوایل سال 2021، این برنامه بیش از 5 میلیون دانلود از اپل استور داشته و ارزش آن نزدیک به یک میلیارد دلار رسیده است. در حال حاضر تنها به وسیله دعوتنامه افراد می توانند عضو کلاب هاوس شوند، اتفاقی که پیش از این نیز درمورد شبکه اجتماعی ای مانند فیس بوک یا حتی جی میل شاهد آن بودیم.

در این پلتفرم افراد می توانند به طور زنده با یکدیگر صحبت نمایند و نظرات خود را به اشتراک بگذارند. در واقع چیزی که کلاب هاوس را از دیگر شبکه های اجتماعی متفاوت می نماید، این است که تنها به وسیله صوت، میلیون ها کاربر را شیفته خود نموده است.

شما می توانید خودتان یک اتاق مجازی ایجاد کنید یا به اتاق هایی که دیگران ساخته اند بپیوندید. هنگام عضویت در این شبکه اجتماعی می توانید موضوعات مورد علاقه خود را انتخاب کنید تا این اپلیکیشن وقتی گروه هایی در خصوص این موضوع صحبت می نمایند به شما خبر دهد.

با اینکه نزدیک به یک سال از راه اندازی این شبکه اجتماعی می گذرد؛ اما تقریباً از اواسط بهمن ماه سال گذشته، استفاده از کلاب هاوس در بین کاربران در ایران داغ شد. هر روز در توئیتر یک نفر کاربر آیفون به دنبال دعوتنامه برای حضور در این شبکه اجتماعی بود. کار تا جایی پیش رفت که دعوتنامه های حضور در کلاب هاوس در پلتفرم آنلاین نیازمندی یعنی دیوار به قیمت بین 150 تا 200 هزار تومان به فروش می رسید. آماری از حضور ایرانیان در کلاب هاوس موجود نیست، اما در دو ماه گذشته فعالیت ایرانیان در آن بسیار داغ شده است. بیشتر اتاق های مجازی تشکیل شده جنبه سرگرمی دارند و حتی بعضی از اتاق ها با نام سکوت، ایجاد شده اند تا کاربران را جذب فالور نمایند.

فیک بودن ممنوع

حال این نرم افزار امروز دارای ابعاد رسانه ها و تاثیرات خاص است که برای شناختن ابعاد مختلف است. این نرم افزار فضای جدیدی را برای کاربران ایجاد نموده و این امکان، مصاحبهی مستقیم است. همین نوع مصاحبه باعث شده تا کاربر بیشتر از همواره امکان مصاحبه داشته باشد، زیرا پیش از این در شبکه های اجتماعی دیگر برای رساندن منظور مجبور به قرار دادن ویس، ارسال عکس، نوشتن متن و حتی آپلود کلیپ داشت، ولی در این اپلیکیشن هیچ کدام از این موارد وجود ندارد.

این روم های مصاحبه می تواند افراد هم فکر و عقیده یا مخالف فکر و عقیده ای را کنار یکدیگر جمع کند که این خود ویژگی مثبت این شبکه مجازی ایجاد شده است که همگان در آن فرصت اظهار نظر دارند. ویژگی منحصر به فرد دیگر آن این است که کاملا به حوزه های تخصصی ورود می نماید و بحث های تخصصی را با متخصصین به راه می اندازد. ویژگی های فیک در شبکه های اجتماعی دیگر بالا بوده و افراد غیر متخصص در آن ورود نموده اند.

از نظر کارشناسان این اپلیکیشن ارتباط مستقیم حرفه ای ها است. آن ها معتقدند تا چند صبح قبل برگزاری میز گرد تخصصی بسیار سخت بوده، ولی این شبکه اجتماعی این کار را برای کاربران راحت نموده است و امکانات بسیار خوبی را در اختیار مخاطبانش قرار می دهد.

میدان بازی صاحب نظران

این شبکه اجتماعی از آن جایی که امکان ممیزی ندارد، مخاطبان بسیار راحت تر تمایل به حضور در این شبکه را دارند. از طرفی چیزی به عنوان کپی مثل سایر شبکه های اجتماعی وجود ندارد و تنها فراوری شخصی وجود دارد و تنها افراد صاحب نظر یا اهل مطالعه می توانند ورود موثری را داشته باشند. نکته بعدی اینجاست که مخاطب هایی که به این شبکه اجتماعی ورود می نمایند، می توانند از این طریق علم خود را افزایش دهند.

ظرفیت تبلیغاتی در آستانه انتخابات

با توجه به حضور افراد سرشناس و نامزد های احتمالی انتخابات ریاست جمهوری 1400، کارشناسان معتقدند این فضا می تواند بسیار مفید باشد و افراد می توانند به عنوان یک بلندگوی تازه و بدون سانسور برای انتشار نظرات خود استفاده نمایند. البته این فرضیه چند وجه دارد که یکی از آن ها امکان مناظره آزاد و بدون هیچ قید و شرطی است که تا الان آن را تنها با وجود قید و شرط هایی در تلویزیون مشاهده می کردیم. این شبکه اجتماعی درست در آستانه انتخابات راه اندازی شد تا با قراردادن اطلاعات آزاد دراختیار کاربران، نقشه راه و خوراک سیاسی را برای انتخابات 1400 آماده نمایند.

اما واقعیت این است که فضای مجازی امکانات متنوع و خوبی را در اختیار ما قرار داده است، اما اینکه چگونه از آن بهره ببریم بسیار مهم است. بعضی معتقدند باید به این نکته هم توجه داشت در کشوری که شما فضای مردم سالاری و دموکراسی دارید باید امکان مصاحبهی ازاد هم فراهم باشد. اصولا رابطه مستقیمی بین میزان مردم سالاری و توجه به مسئله مصاحبه وجود دارد؛ شاید با این مصاحبه ها امکان صلح و آشتی نیز به وجود بیاید.

محمد حسین طارمی - عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط وبلاگ عصر نو نیست و صرفاً منعکس نماینده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "کلاب هاوس؛ رابطه مردم سالاری و مصاحبه خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلاب هاوس؛ رابطه مردم سالاری و مصاحبه خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید