روستای دهریز یکی از روستاهای دیدنی استان لرستان به شمار می رود

به گزارش وبلاگ عصر نو، سیری در ایران/ براساس آخرین خبرهای واصله، روستای دهریز یکی از روستاهای دیدنی استان لرستان به شمار می رود.

روستای دهریز یکی از روستاهای دیدنی استان لرستان به شمار می رود

روستای دهریز روستایی است از توابع شهرستان بروجرد که در استان لرستان واقع شد. در روستای دهریز مسجدی را اهالی این روستا ساخته اند که از نظر معماری و بافت ساختاری جز مساجد عالی ایران می باشد. دهکده (دهلیز، دیک ریز، دهریز) با وسعت یک میلیون متر مربع و جمعیتی در حدود 1700 نفر از شمال به دهکده کهکدان و از جنوب به دهکده رضا آباد و از مشرق به دهکده واشان و ده یوسف علی و از مغرب به روستای گلدره و رحمان آباد منتهی میگردد. روستای دهریز در 30 کیلومتری نهاوند، بروجرد، ملایر واقع شده که از لحاظ تاریخی در بین این سه شهر، نهاوند قدمتی چند هزار ساله دارد و اشیای مکشوفه گواه این واقعیت است.

روستای دهریز به دو بخش دو دانگ و چهار دانگ تقسیم شده که هر کدام از طریق مالکینی اداره میشده است. در غیاب مالک، کدخدا به عنوان نماینده سرپرستی روستا را عهده دار بوده است. روستای دهریز در منطقه وسیعی و زمینهای صاف و حاصلخیز واقع شده و محل مسکونی روستا در طول زمانهای گذشته در سه محل جابجا شده است. در ضمنً، روستای دهریز در منطقه سوق الجیشی واقع شده که ارتباط غرب کشور و شهرهای مرزی شاید تا قبل از جاده سازی و ورود تکنولوژی از این راستا انجام میگرفت آن هم بخاطر بی مانع بودن راستا.

منبع: همگردی

به "روستای دهریز یکی از روستاهای دیدنی استان لرستان به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای دهریز یکی از روستاهای دیدنی استان لرستان به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید