در خانه کار می کنید؟ یاد بگیرید با برنامه و منظم بمانید

به گزارش وبلاگ عصر نو، وقتی در خانه کار می کنید، منظم ماندن سخت ترین و ضروری ترین کار است. اما معمولا اغلب ما در این کار شکست می خوریم.

در خانه کار می کنید؟ یاد بگیرید با برنامه و منظم بمانید

توانایی همه در منظم و با برنامه ماندن شبیه به هم نیست. پس قطعا یک برنامه و الگوی رفتاری برای همه مناسب نخواهد بود. با این حال مواردی که در پایین ذکر شده در بیشتر موارد در بسیاری از افراد جواب مثبتی داده و در واقع اصول کار است.

با رعایت موارد زیر زندگی و کارتان را در خانه منظم و طبق برنامه کنید.

زمان تان را مدیریت کنید

زمان طلا است! یکی از اصلی ترین دلایلی که شما دراید در خانه کار می کنید همین صرفه جویی در زمان است چرا که وقتی برای رفت و آمد به محل کارتان نمی گذارید. اما همین وقتی که ذخیره می کنید می تواند به بدترین نحو هدر رود. پس باید آن را کنترل کنید و کارهاتان را زیر نظر داشته باشید. در فضایی که در آن کار می کنید یک یا چندین ساعت قرار دهید. حتما یک ساعت دیواری هم جلوی چشم تان نصب کنید تا وقت تان را هدر ندهید.

برای خودتان هدف گذاری کنید

اگر می خواهید با برنامه بمانید و زمان تان را مدیریت کنید، باید برای خودتان چند قانون بگذارید. یکی از این قانون ها آن است که بین کارهای خانه و شغل تان، انجام شغل را در اولویت قرار دهید و آن را اول از همه انجام دهید، با این قانون ساده نه زیاد کار می کنید و نه کم. به این ترتیب هر روز اولین کاری که انجام می دهید انجام شغل تان است و بقیه روز را وقت دارید تا به کارهای دیگرتان برسید. به علاوه شغل و زندگی تان هم با هم قاطی نمی شوند و زمان تان هدر نخواهد رفت. پس برای خودتان هدف گذاری کنید و تعیین کنید که امروز باید … ساعت کار کنید و باید کارتان را از ساعت … آغاز کنید و تا ساعت … تمام کنید.

عوامل حواس پرتی را به حداقل برسانید

فرقی نمی نماید در چسبیدن به برنامه و قوانین تان تا چه حد منظم هستید، وقتی در خانه کار می کنید عوامل زیادی حواس تا را پرت خواهند کرد. این حواس پرتی ها از صحبت های کوتاهی که بین کار با همکارتان در اداره می کنید متفاوت هستند. پس شناسایی عوامل حواس پرتی و از بین بردن آنها بسیار مهم است. ممکن است این عامل تلفن همراه تان و شبکه های اجتماعی هستند که عادت دارید در بین انجام کارتان آنها را چک کنید. ممکن است این عامل تلویزیون باشد. پس تلفن همراه تان را دور از دسترس خود بگذارید و تلویزیون را خاموش کنید.

از یک تقویم بهره ببرید

اگر می خواهید هم خانواده تان هم ازساعات کار و بی کاری شما خبر داشته باشند و هم منظم و با برنامه بمانید، از یک تقویم الکترونیکی بهره ببرید. Google Calendar یکی از برترین انواع است چرا که دانلود آن مجانی است و حتی می توانید آن را برای بچه ها هم دانلود کنید تا برنامه کاری شما را بدانند.

بله می توان این کار را ساده تر انجام داد و به جای این تقویم مجازی، یک ورق کاغذ که برنامه روزانه شما رویش نوشته شده باشد روی یخچال آشپزخانه چسباند. اما مشکل اینجا است که شما همواره به آن دسترسی ندارید. مثلا اگر در بیرون از خانه بودید و کار فوری برای تان پیش آمد نمی توانید آن را به برنامه تان اضافه کنید تا بچه ها هم آن را ببینند و در ثانی برای هماهنگ کردن برنامه با اعضایی از خانواده که بیرون هستند به مشکل برمی خورید.

محیط اطراف تان را مرتب کنید

وقتی زندگی حرفه ای و زندگی شخصی تان در یک مکان هستند، باید فضا را جوری سازماندهی و مرتب کنید که هیچ کدام از این دو با هم تداخل پیدا ننمایند و فضا برای هر دوی آنها باشد. حتما این را شنیده اید که نباید در اتاقی که می خوابید کار کنید یا درس بخوانید! پس برای هر دو شکل از زندگی تان فضای جدایی محیا کنید.

فضای کار

یک فضای کاری مرتب و ساکت برای هر کسی که در خانه کار می نماید لازم است. در حالت ایده آل فضای کارتان در خانه باید اتاقی (در دار) باشد که برای هیچ هدف دیگری از آن استفاده نشود. بیشتر ما چنین اتاق اضافه ای را در خانه نداریم پس باید با هر چه داریم بسوزیم و بسازیم. ممکن است محل کارتان گوشه یک اتاق باشد، اتاق خواب یا اتاق پذیرایی و حال. چیزی که مهم است آن است که این نقطه خاص باید تنها برای این هدف مورد استفاده قرار گیرد و کارهای دیگری در این مکان انجام نشود، گذاشتن لپ تاپ تان بر روی اپن آشپزخانه، این قسمت از خانه را به دفتر کارتان تبدیل نمی نماید!

باید برای پیدا کردن مکان دقت کنید. آیا تلویزیون به راحتی حواس تان را پرت می نماید؟ مکان کارتان را در نقطه ای از خانه که از تلویزیون دور است در نظر بگیرید. آیا می خواهید در هنگام کار کردن بچه ها را هم زیر نظر داشته باشید و به آنها رسیدگی کنید؟ دفتر کارتان را نزدیک مکانی که بچه ها می نشینند و بازی می نمایند قرار دهید.

باید در هر مکانی که برای کار انتخاب می کنید یک میز، لپ تاپ، وسایل کار و دیگر چیزهای مورد احتیاج را قرار دهید. وقت بگذارید و این مکان را درست مانند یک دفتر کار دیزاین کنید. کتابخانه و کمد برایش فراهم کنید. باید از بودن در این دفتر کار لذت ببرید!

اجازه ندهید وقتی شما نیستید بقیه اعضای خانواده از این فضا استفاده نمایند و خودتان هم برای منظوری غیر از کار از آن استفاده نکنید. در این مکان کتاب نخوانید یا فرم مدرسه بچه ها را پر نکنید. فعالیت های حرفه ای و شخصی تان را از هم جدا نگه دارید.

منبع: فوت و فن / thebalancecareers.com

به "در خانه کار می کنید؟ یاد بگیرید با برنامه و منظم بمانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در خانه کار می کنید؟ یاد بگیرید با برنامه و منظم بمانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید