دریاچه بایکال یکی از جاذبه های طبیعی روسیه است

به گزارش وبلاگ عصر نو، جاذبه ها/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، دریاچه بایکال یکی از جاذبه های طبیعی روسیه است.

دریاچه بایکال یکی از جاذبه های طبیعی روسیه است بیشتر بخوانیددریاچه بایکال | خطوط زیبایی یخ زده بر روی دریاچه

دریاچه بایکال (Lake Baikal Russia) که در شرق سیبری قرار گرفته است، یکی از دیدنی های فوق العاده زیبا و مجذوب نماینده روسیه محسوب می گردد. نام این دریاچه از دو واژه ترکی بای به معنی ثروتمند و کال به معنی دریاچه گرفته شده است. در بعضی منابع دریاچه بایکال با نام Cedam نیز شناخته می گردد. دریاچه بایکال هفتمین دریاچه بزرگ دنیا و بعلاوه عمیق ترین دریاچه آب شیرین در سراسر دنیا محسوب شده که بیشترین مقدار آب شیرین دنیا از آن تامین میگردد. عمق دریاچه بایکال حدود 1500 متر مقدار گیری شده است. گفته می گردد که حدود 20 درصد از آبهای شیرین کل کره زمین در دریاچه بایکال جای گرفته که این موضوع نشان دهنده عظمت و اهمیت این دریاچه است.

علاوه بر تمام موارد ذکر شده، بایکال بیش از 25 میلیون سال سن دارد بنابراین قدیمی ترین و شاید بتوان گفت پیرترین دریاچه در کل دنیا محسوب می گردد. در اطراف دریاچه بایکال حدود 2600 گونه متفاوت از گیاهان رشد می نمایند که 70 درصد از آنها بومی همین منطقه هستند. بنابراین بایکال یکی از برترین منطقه ها برای زیست شناسان و گیاه شناسانی است که علاقمند به گونه های نادر گیاهی بومی امول منطقه سیبری هستند. علاوه بر گونه های گیاهی اطراف دریاچه بایکال، گونه های جانوری متعددی نیز وجود دارند. از جالب ترین نمونه های جانوری ناحیه سیبری می توانیم به فک های آب شیرین، روباه، نوعی ماهی آزاد به نام امول، عقاب، گوزن، خرس و بسیاری جانوران کوچک و بزرگ دیگر اشاره کنیم.

یکی از ویژگی های منحصر بفرد دریاچه بایکال، آب بی نهایت زلال و شفافیت بالای آن است. بگونه ای که تا عمق 40 متری این دریاچه ماهیان و گیاهان زیر آب به راحتی دیده می شوند. در فصول سرد سال عمق یخ های سطح دریاچه بایکال به ارتفاع حدود 1.5 الی 2 متر می رسد که یعنی این یخ ها می توانند وزنی معادل 15 تن و بیشتر را تحمل نمایند. به علت متفاوت بودن عمق دریاچه بایکال روسیه در قسمت های مختلف، مقدار قطر یخ ها و شفافیت آنها فرق دارد. گاهی در سطح یخ های دریاچه بایکال ترک های عمیقی ایجاد می گردد که به یاری آنها اکسیژن از سطح آب به درون دریاچه راه پیدا می نماید و به این ترتیب از مرگ ماهی ها به علت کمبود اکسیژن جلوگیری می گردد.

گردشگرانی که برای بازدید از دریاچه بایکال به سیبری می روند، می توانند لذت اسکی روی یخ، دوچرخه سواری بر روی آبهای منجمد را در فصل زمستان تجربه نمایند اما در فصل تابستان و بهار که کم کم یخ های دریاچه آب می شوند، کشتی های تفریحی موجود در منطقه، امکان تماشای گردشگران را فراهم می نمایند. در چند سال اخیر نیز قایقرانی بر روی یخچال ها با سرعت 100 کیلومتر در ساعت به یکی از تفریحات مورد علاقه جوانان روسی و گردشگران خارجی تبدیل شده است.

منبع: همگردی

به "دریاچه بایکال یکی از جاذبه های طبیعی روسیه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه بایکال یکی از جاذبه های طبیعی روسیه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید