خواندن درآمدی تاریخی به نظریه تکامل برای همه خوانندگان کنجکاو مجذوب کننده است

به گزارش وبلاگ عصر نو، نشر کرگدن کتاب درآمدی تاریخی به نظریه تکامل جان اسکاتنی ترجمه محمدرضا توکلی صابری را به چاپ رساند.

خواندن درآمدی تاریخی به نظریه تکامل برای همه خوانندگان کنجکاو مجذوب کننده است

درک ما از نحوه پیدایش حیات و سیر تحول موجودات زنده بیش از هر چیز تحت تأثیر دو نظریه علمی است: تکامل از راه انتخاب طبیعی و ژنتیک. وقتی طبیعت شناس انگلیسی، چارلز داروین، در سال 1859 برای نخستین بار اندیشه های خود را در کتاب منشأ گونه ها عنوان کرد، با مقاومت های فراوانی هم در جامعه علمی و هم میان عموم مردم روبه رو شد. چند سال بعد، وقتی راهبی ناشناس، گرگور مِندل، نتایج آزمایش های خود را منتشر کرد نیز دنیا علم اهمیت یافته های او را در تأسیس آنچه بعدتر علم ژنتیک نامیده شد، درنیافت.

جان اسکاتنی در کتاب درآمدی تاریخی به نظریه تکامل آنچه را این دو مرد بزرگ کشف کردند شرح می دهد. او داستان پیشرفت های شگفت انگیز در این حوزه را، که در نهایت به گشودن راز ژنوم انسان ختم شد، گام به گام پی می گیرد. در این داستان شاهدیم که چگونه بشر کار را با این تصور که فسیل دایناسورها مربوط به استخوان غول های افسانه ای است شروع کرد با تکمیل تدریجی شواهد، توانست رشته حیات را از میکروارگانیسم های تک سلولی به نخستی هایی مانند خودش دنبال کند. کالبدشناسی، طبقه بندی، شیمی، زمین شناسی، باستان شناسی و جنین شناسی همگی در تکمیل این داستان شگفت انگیز نقش داشته اند.

درآمدی تاریخی به نظریه تکامل برای همه خوانندگانی که درباره دنیای که در آن زندگی می کنیم کنجکاوند مجذوب کننده خواهد بود، به آنان نشان می دهد نظریه تکامل چگونه درک ما را از خود و جایگاهمان در دنیا تغییر داده است. نظریه تکامل به وسیله انتخاب طبیعى و دانش ژنتیک دو کلید اصلى از فهم ما از چگونگى پیدایش حیات بر روى زمین است. با این حال هنگامى که چارلز داروین در سال 1859 کتاب منشاء گونه ها را نوشت دنیا از فکر تغییرپذیرى جانداران بدون دخالت الهى وحشت زده شد.

دلیلش این بود که فکر مى کردند این نظریه با اعتقاد به وجود خداوند یا آموزش هاى دینى در تضاد است. در حالى که داروین هیچ چیزى در این باره ننوشته و فقط نظریه ارسطویى ثابت بودن جانداران با انبوهى شواهد رد نموده بود. این نظریه چنان در زیست شناسى و رشته هاى مختلفان کاربرد پیدا کرد و همه زیست شناسان آن را پذیرفتند به طورى که پاپ ژان پل دوم، رهبر کاتولیک هاى دنیا، در سال 1996 به طور رسمى نظریه تکامل را پذیرفت و اعلام داشت که نظریه تکامل هیچ تضادى با ایمان به خداوند ندارد.

تئودور دوبژانسکى زیست شناس معروف گفته است که بدون نظریه تکامل هیچ چیز در زیست شناسى معنایى ندارد. این کتاب اندیشه بنیادین داروین را از زمانى که دنیا را دگرگون کرد تا گشوده شدن رمز ساختمان ژنگان انسانى در زمان ما دنبال مى کند. این کتاب چگونگى کشف اولین دایناسورها را توصیف مى کند و این که چگونه کم کم و به تدریج سرگذشت موجودات زنده ردیابى شد تا اینکه امروزه سررشته حیات و رابطه آن را با هم، از میکروارگانیسم ها تا انسان هایى مانند خودمان، مى شناسیم. چگونه و چرا موجودات بزرگ و پرقدرتى مانند دایناسورها منقرض شدند و دیگران زنده ماندند.

در واقع ما بقایاى اشکال حیاتى پیشین را در بدن هایمان باخود داریم و آب دریاهاى باستانى در رگ هایمان جارى است. نظریه تکامل تلفیقى از رشته هاى مختلف دانشورزى است و حاصل سالیان دراز کار خستگى ناپذیر و اندیشه هاى ابتکارى دانشورزان است. کتاب نظریه تکامل چیست؟ هیجان کشف بزرگ داروین را همراه با نگرشى به شیوه پژوهش دانشورزان ارایه مى دهد و این که بحث و گفت وگوى آنها دنیا ما را همچنان شکل مى دهد.

نشر کرگدن کتاب درآمدی تاریخی به نظریه تکامل جان اسکاتنی ترجمه دکتر محمدرضا توکلی صابری در 192 صفحه، شمارگان 700 نسخه به بهای 95 هزار تومان به چاپ رساند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "خواندن درآمدی تاریخی به نظریه تکامل برای همه خوانندگان کنجکاو مجذوب کننده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواندن درآمدی تاریخی به نظریه تکامل برای همه خوانندگان کنجکاو مجذوب کننده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید