انتشار 30 مقاله در نقد کتاب ها و نظریه های ادبی شعر جوان

به گزارش وبلاگ عصر نو، خبرنگاران: مصطفی علیپور، شاعر از انتشار 30 مقاله در نقد کتاب ها و نظریه های ادبی شعر جوان در قالب یک کتاب اطلاع داد و گفت: بازنویسی صوفیان شهید برای چاپ دوم از سوی انتشارات تیرگان را به نیز به اتمام رسانده ام.

انتشار 30 مقاله در نقد کتاب ها و نظریه های ادبی شعر جوان

مصطفی علیپور شاعر و منتقد ادبی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی وبلاگ عصر نو ، از انتشار مجموعه مقالاتی در نقد کتاب های شعر و نظریه های ادبی اطلاع داد و گفت: من 80 مقاله در آنالیز شعر جوان دارم که از این میان 30 مقاله را انتخاب و برای انتشار آماده نموده ام.

وی اضافه نمود: این مقالات به آنالیز و نقد زیبایی شناسی شعر جوان امروز پرداخته و آثاری که در حوزه شعر در سال های پس از پیروزی انقلاب توسط شعرای جوان منتشر شده اند ، را به صورت گزینشی آنالیز موردی نموده است.

علیپور توضیح داد: البته این نقدها تنها منحصر به اشعار و کتاب های شاعران جوان نمی گردد، هر چند اغلب شامل حال آن ها می گردد، برای نمونه نقدهایی بر شعرهای بیژن نجدی، اسماعیل شاهرودی، سیاوش کسمایی و... نیز در این کتاب دیده می گردد.

وی ادامه داد: در نقدها کوشش نموده ام، تمامی جنبه های زیبایی شناسی زبان، فکر و اندیشه شاعر که در شعرش تجلی یافته را آنالیز کنم، که به نتایج قابل توجهی در این زمینه دست یافته ام.

علیپور ادامه داد: 30 کتاب از شعرای جوان در کنار اشعار شاعران دیگر نیز در این کتاب آنالیز شده است. هم چنین در انتخاب اشعار و کتاب ها ویژگی هایی چون نوآوری و تأثیری که بر مخاطب باقی می گذارد، دخیل بوده است.

این شاعر هم چنین از بازنویسی ساختاز و زبان شعر امروز برای چاپ چهارم اطلاع داد و گفت: بازنویسی کتاب صوفیان شهید را نیز برای چاپ دوم به تازگی به اتمام رسانده ام. این کتاب روایتی تحلیلی از زندگی و اندیشه های اجتماعی حلاج، عین القضات و سهروردی به دست می دهد.

وی ادامه داد: من کوشش کردم در این کتاب به آن جنبه هایی از زندگی این صوفیان شهید بپردازم که کمتر به آنها پرداخته شده است. مثلاً ابعاد اجتماعی و گاه سیاسی شخصیت هایی چون حلاج را زیر ذره بین قرار داده ام. البته در آثار دیگران به این جنبه ها از زندگی و اندیشه این صوفیان اشاره شده ولی هرگز به عنوان محور مورد توجه قرار نگرفت.

منبع: تسنیم

به "انتشار 30 مقاله در نقد کتاب ها و نظریه های ادبی شعر جوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار 30 مقاله در نقد کتاب ها و نظریه های ادبی شعر جوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید