با آنالیز سکه های باستانی وجود یک امپراتور روم تایید شده، که نامش در صفحات تاریخ گم شده بود!

به گزارش وبلاگ عصر نو، تاریخ مملو از مصنوعاتی است که بعداً معلوم می گردد که جعلی هستند، اما گاهی اوقات برعکس این اتفاق می افتد. تجزیه و تحلیل نو سکه های روم باستان که مدت ها به علت جعلی بودن رد شده بود، نشان می دهد که اصالت دارند و یک امپراتور رومی ناشناخته را نشان می دهد.

با آنالیز سکه های باستانی وجود یک امپراتور روم تایید شده، که نامش در صفحات تاریخ گم شده بود!

سکه های مورد بحث در سال 1713 در ترانسیلوانیا کشف شدند و تصویری از چهره یک مرد منطق با کتیبه Sponsian به نمایش می گذاشت. این نام با هیچ امپراتور شناخته شده رومی یا هر شخصیت تاریخی دیگری مطابقت ندارد و همین امر به همراه ساخت خام دستانه و ویژگی های طراحی نامتناسب، باعث شد تا مورخان از اواسط قرن نوزدهم سکه ها را به عنوان تقلبی های ضعیف رد نمایند.

اکنون محققان دانشگاه کالج لندن و دانشگاه گلاسکو منشا این سکه های عجیب را با دقت بیشتری آنالیز نموده اند. این تیم سکه را زیر میکروسکوپ های قدرتمند در نور مرئی و فرابنفش و با میکروسکوپ الکترونی روبشی و طیف سنجی آنالیز کردند و آن ها را با سایر سکه هایی که صحت آن ها تایید شده بود مقایسه کردند.

این تجزیه و تحلیل جامع نشان داد که سطح سکه دارای تکه هایی از مواد معدنی است که به وسیله سیلیس موجود در خاک سیمان شده بودند که شاهدی است از یک فرآیند طبیعی طولانی در اشیای مدفون. در بالای آن لایه ای از محصولات اکسیداسیون وجود دارد که تنها پس از نهاده شدن مجدد چیزی در معرض هوا رخ می دهد. خود سکه بعلاوه آثار خراش میکروسکوپی را نشان می دهد، نوعی ساییدگی که از زمانی که در گردش فعال بوده است، انتظار می رود.

همه این علائم نشان می دهد که سکه ها معتبر هستند و قدمت آنها به 1800 سال قبل می رسد. بر اساس این یافته ها، تیم فرضیه ای مبنی بر اینکه این اسپانسیان چه کسی بود، چگونه صورتش روی سکه ها نهاده شد و چرا ما هرگز نام او را نشنیده ایم، ایجاد کردند.

منطقه ای که در ابتدا این سکه ها در آن کشف شد، زمانی استان رومی داچیا بود که به علت معادن طلای خود معروف بود. مطالعات باستان شناسی قبلی نشان داده است که در حدود سال 260 پس از میلاد، داچیا از بقیه امپراتوری روم جدا شده است. اسپونسیان احتمالاً یک فرمانده ارتش بوده که کنترل منطقه را در زمان پرفراز و نشیب به دست گرفته است و سکه هایی به شکل او ساخته شده تا اقتصاد محلی را در حالی که ضرابخانه رسمی در رم غیرقابل دسترس بود، حفظ کند.

به این ترتیب، اسپانسیان ممکن است به میزان کافی در مقیاس بزرگ تأثیرگذار نبوده باشد که نام او در تاریخ مکتوب به جای مانده باشد. همین مطلب می تواند کیفیت پایین بودن آن را شرح دهد.

در حال حاضر تنها دو سکه اسپانسیان وجود دارد - یکی طلایی که در مجموعه هانتریان در دانشگاه گلاسکو نگهداری می گردد و دیگری نقره ای در موزه ملی بروکنتال در رومانی پس از مطالعات سکه طلایی، سکه نقره ای نیز با میکروسکوپ های قدرتمند مورد آنالیز نهاده شد و نشانه های مشابهی از اصالت را نشان داد.

این تحقیق در مجله PLOS ONE منتشر شد.

منبع: دانشگاه کالج لندن

منبع: یک پزشک

به "با آنالیز سکه های باستانی وجود یک امپراتور روم تایید شده، که نامش در صفحات تاریخ گم شده بود!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با آنالیز سکه های باستانی وجود یک امپراتور روم تایید شده، که نامش در صفحات تاریخ گم شده بود!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید