پیشرانه تازه سایپا در نمایشگاه قطعات خودرو معرفی گردید

به گزارش وبلاگ عصر نو، با شروع به کار نمایشگاه قطعات خودروی تهران 1399، پیشرانه نو سایپا به غرفه شرکت مگا موتور آمد و این موتور ارتقا یافته با نام M15GSI در معرض دید عموم نهاده شد.

پیشرانه تازه سایپا در نمایشگاه قطعات خودرو معرفی گردید

در سال 1372 شرکت فراوریی موتور، گیربکس و اکسل مگاموتور تاسیس شد و ماموریت یافت که با فعالیت های خود زمینه کاهش هر چه بیشتر وابستگی صنعت خودرو در فراوری قوای محرکه به خارج از کشور را فراهم نماید.

پیشرانه تازه سایپا و مگا موتور، نسخه ارتقا یافته موتور M15 به شمار میرود که با کد فنی M15GSI در این خودروساز ساخته شده است. آن طور که مهندسان مگا موتور و سایپا می گویند، این پیشرانه ارتقا یافته قرار است تا بر روی محصولات تازه خانواده X200 نصب گردد. در حال حاضر، محصولات تازه این پلتفرم سایپا، ساینا فیس لیفت و کوییک فیس لیفت نام دارند که فعلا در تیپ پایه (نسخه S) وارد خط فراوری سایپا و پارس خودرو شده اند.

  • قیمت خرید و فروش ساینا
  • قیمت خرید و فروش کوییک

پس از انجام فاز طراحی مفهومی و جزئیات، تکمیل نقشه ها و مدارک اولیه موتور و نمونه سازی قطعات اجرا شده و طی یک فرآیند چند ماهه شامل اصلاح طراحی بعضی قطعات و نمونه سازی های مکرر، پارامترهای عملکردی و مصرف سوخت موتور M15GSI تثبیت شده است.

بیشتر بخوانید: امکانات و تجهیزات کوییک اتوماتیک اعلام شد

پیشرانه تازه سایپا یا همان موتور M15GSI چه مزایایی دارد؟

پیشرانه تازه سایپا نسبت به نسخه پایه با بعضی تغییرات ساختاری همراه شده است. خروجی دود موتور M15GSI نسبت به M15 فرق دارد و از نوع استیل (هدرز) به شمار میرود. بعلاوه، سر سیلندر این پیشرانه ارتقا یافته متفاوت از نمونه پایه بوده و پاشش سوخت و جرقه زنی هم در M15GSI تغییراتی را داشته است. رینگ های پیشرانه تازه سایپا هم نسبت به M15 معمولی تقویت شده و می تواند عملکرد بهتری را در طولانی مدت از خود نشان دهد.

از دیگر تغییرات اعمال شده برای پیشرانه M15GSI، استفاده از دریچه گاز برقی به صورت استاندارد است. پیش از این پیشرانه M15 تنها در نسخه های اتوماتیک ساینا و کوییک دارای دریچه گاز برقی بوده و از چند هفته قبل هم با شروع فراوری ساینا S و کوییک S، دریچه گاز برقی بر روی این خودروها هم دیده شده است.

اما یکی از اصلی ترین تغییرات قابل مشاهده در موتور M15GSI سایپا و مگا موتور، تجهیز این پیشرانه به سامانه VVT یا همان زمان بندی متغییر سوپاپ های سوخت است. بعلاوه، در موتور M15GSI با از بالانسر بهبود یافته ای نسبت به M15 معمولی استفاده شده است.

پیشرانه تازه و ارتقا یافته سایپا برای خانواده X200، همچنان دارای حجم 1497 سی سی (1.5 لیتر) است و 4 سیلندر و 8 سوپاپ در آن دیده می گردد. این پیشرانه به صورت پایه استاندارد آلایندگی یورو 5 را دارد و امکان تطبیق آن با استاندارد آلایندگی یورو 6 هم فراهم است.

بیشتر بخوانید: فیس لیفت جک S5 به زودی وارد ایران خواهد شد

موتور M15GSI می تواند تا 135 نیوتن متر گشتاور را با قدرت 88.44 تا 89.72 اسب بخار فراوری کند. البته به گفته مهندسان مگا موتور و سایپا، فعلا این ویژگی ها مربوط به نسخه های اولیه پیشرانه M15GSI است و می توان در نسخه تجاری با توجه به نوع خودرو، قدرتی در بازه 89 تا 94 اسب بخار را با گشتاور 135 تا 138 نیوتن متر از این پیشرانه دریافت کرد.

حداکثر قدرت اسب بخار پیشرانه تازه سایپا در 2250rpm قابل بهره برداری است و بیشترین گشتاور در 4000rpm در اختیار راننده قرار می گیرد. بعلاوه به گفته مهندسان این خودروسازی موتور M15GSI نسبت به M15 معمولی، حدود 7 درصد مصرف سوخت کمتری را در محصولات خانواده X200 دارد.

پیشرانه تازه سایپا قرار است تا در سال 1400 بر روی محصولات مالی این خودروساز نصب گردد و ابتدا بر روی خانواده ساینا فیس لیفت و کوییک فیس لیفت قرار خواهد گرفت. به گفته مهندسان مگا موتور در کنار نصب پیشرانه M15GSI بر روی ساینا و کوییک فیس لیفت، تغییراتی در نسبت و ضرایب جعبه دنده، پلوس و … اعمال شده است.

برای همین با توجه به مشخصات موتور M15GSI و تفاوت های آن با M15 معمولی، می توان توقع داشت که صدای فراوریی این پیشرانه تا حد قابل توجهی کمتر از نسخه های قبلی باشد. زیرا ساختار VVT و از سویی وجود خروجی دود تازه، این امکان را برای همه پیشرانه ها فراهم می نماید که نسبت به نسخه پایه خود چند دسی بل صدای کمتری را فراوری نمایند.

بیشتر بخوانید: تازهترین شرایط ثبت نام و فروش سایپا

مصرف سوخت کمتر، شتاب اولیه بهتر، لرزش موتور کمتر، آلایندگی کمتر، قدرت حرکتی بیشتر و … از جمله ویژگی هایی است که برای پیشرانه تازه سایپا و مگا موتور بیان می گردد.

همزمان با بهبود در حوزه طراحی، انتظار می رود ارتقای زیرساخت های فراوری به منظور حفظ اهداف عملکردی پروژه به وسیله قطعه سازان و بعلاوه در حوزه مونتاژ قوای محرکه با جدیت تمام صورت گیرد که خوشبختانه این امر در حد قابل قبولی در حال پیگیری و انجام است.

***

شما می توانید تازهترین اخبار خودرو را در بلاگ وبلاگ عصر نو بخوانید.

منبع: بلاگ دیوار

به "پیشرانه تازه سایپا در نمایشگاه قطعات خودرو معرفی گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشرانه تازه سایپا در نمایشگاه قطعات خودرو معرفی گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید