شیوع کرونا ضعف های بنیادی و ناهماهنگی ها را آشکار کرد

به گزارش وبلاگ عصر نو، رئیس اتاق کرمان گفت: شیوع ویروس کرونا ضعف های بنیادی در مدیریت و اقتصاد کشور را نشان داد که می توان به ضعف در حمل و نقل به صورت جدی و مزمن با وجود همه پیگیری ها اشاره نمود.

شیوع کرونا ضعف های بنیادی و ناهماهنگی ها را آشکار کرد

سیدمهدی طبیب زاده در پنجاه و یکمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان اضافه نمود: ضعف هایی مانند ناهماهنگی در گمرکات کشور و عدم چابکی و نداشتن آمادگی لازم در سیستم، خسارت های بسیاری را وارد کرد که شاید از خسارت های بیماری کرونا بیشتر بود.

او با تاکید بر اینکه امیدواریم ضعف های بنیادین در بلندمدت و میان مدت حل گردد، ادامه داد: متاسفانه در این شرایط، هفته پیش و در روز تعطیل با فعالان مالی تماس گرفتند و خواهان وصول مطالبات شدند که این شرایط برای فعالان مالی غیرقابل تحمل است.

طبیب زاده، با اشاره به اینکه بخشنامه ها دیر به استان ها منعکس و ابلاغ می گردد، اظهار کرد: این پرسش به صورت جدی مطرح می گردد که چه تعداد و چه میزان از بخشنامه ها در رابطه با کرونا در کشور اجرا شده است؟ رئیس اتاق کرمان گفت: اتاق در بعد مالی آثار مخرب بیماری کرونا را در حوزه های مختلف آنالیز می نماید که در این نشست به آنالیز خسارت های وارده بر دام، طیور، محصولات گلخانه ای و جالیزی پرداخته می گردد.

در ادامه رئیس کمیته دام و طیور کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان گفت: بسیاری از فراوریکنندگان این بخش به دلیل کاهش تقاضا و قیمت پایین محصولات بسیار متضرر شده و بیشتر فراوریکنندگان در بهمن و اسفند ماه سال گذشته برای ایام نوروز و ماه مبارک رمضان برای افزایش فراوری خود برنامه ریزی داشتندکه به دلیل شیوع بیماری کرونا امسال 35 درصد افزایش فراوری و کاهش تقاضا وجود داشت.

سیدحسن مهدی اظهار کرد: افزایش هزینه های حمل و نقل، کمبود نهاده های دامی و افزایش شدید قیمت آن به دلیل کمبود عرضه و افزایش قیمت آن، عدم پاسخ بهره برداران در سامانه بازارگاه به اندازه مورد احتیاج و محدودیت عرضه واکسن و افزایش دو تا سه برابری قیمت آن، از جمله چالش های فعالان بخش خصوصی این حوزه است.

او ادامه داد: در طول بیش از دو ماه گذشته خسارت های وارده بر مجموع بخش های دام شیری و پرواری، طیور گوشتی و تخم گذار و آبزیان و زنبور عسل در کل استان بیش از 98 میلیارد تومان بوده که بیش از 70 میلیارد تومان آن مربوط به شمال استان است. مهدی، گفت: پیشنهاد تخصیص تسهیلات کم بهره و بلندمدت به فعالان خسارت دیده و تشکل های بخش فراوری به صورت هدفمند برای خرید مواد اولیه، استمهال تسهیلات همراه با بخگرددگی جرایم و دیرکرد، برای حل مسائل این حوزه مطرح می گردد.

رئیس کمیته دام و طیور کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان توضیح داد: عدم امکان تامین نهاده های دامی مانند ذرت، کنجاله سویا و جو به دلیل کاهش فراوری، یکی از مسائل این بخش است که پیشنهاد می گردد نهاده های دامی مورد احتیاج به صورت ماهانه اختصاص یابد و قیمت ها آزادسازی گردد تا بتوان 14 هزار تن ذرت، 7 هزار تن کنجاله سویا و 11 هزار تن جو تامین کرد. مهدی اضافه نمود: همچنین پیشنهاد حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی برای تامین نهاده های دامی و تفویض اختیار مدیریت مصرف 35 درصد موجودی نهاده های دامی در انبارهای پشتیبانی امور دام استان داده شده است.

در ادامه صادرکننده و فراوریکننده محصولات جنوب استان به کاهش 55 درصدی صادرات محصولات گلخانه ای و جالیزی جنوب اشاره نمود و گفت: در مجموع دو هزار و 734 میلیارد تومان خسارت به این بخش وارد شده که به دلیل کاهش شدید قیمت محصولات، بسته شدن مرزها، وضع تعرفه های غیرکارشناسی و مسائل پیمان سپاری ارزی بوده است.

بهزاد بهزادنژاد، اضافه نمود: تامین نهال، نهاده ها و بذرهای کشاورزی، از جمله مسائل امسال کشاورزان منطقه است که باید برای تضمین فراوری در آینده، این مشکل برطرف گردد.

او پیشنهاد وضع هرگونه عوارض صادراتی یا هر محدودیتی با نظر تشکل های اتاق و با اعمال تعرفه های شناور، حذف پیمان سپاری ارزی از محصولات کشاورزی، پیگیری برای فعال تر شدن دیپلماسی مالی با کشورهای همجوار و کاهش کارشکنی و قوانین دست و پاگیر این کشورها، پرداخت تسهیلات کم بهره و بلاعوض و امهال یک ساله تسهیلات قبلی سررسید شده فراوریکنندگان، نظارت بر کیفیت نهاده های فراوری و بذرهای وارد شده را اظهار داشت.

در ادامه این نشست استاندار کرمان با اشاره به گزارش های ارائه شده در خصوص خسارت های وارده به این بخش ها مطرح نمود: برای یاری و جبران خسارت وارده باید به وسیله ملی، پیگیری های لازم را انجام دهیم.

محمدجواد فدائی اضافه نمود: نشست های لازم در این خصوص را هفته آینده با بانک مرکزی و وزارت جهاد کشاورزی برای تسهیلات بانکی و تامین نهاده ها خواهیم داشت. وی از مدیران خواست تا در گزارش های خود از خسارت ها و مسائل، به طرح راهکارهای عملی در سطح استانی و ملی برای برطرف مشکل نیز بپردازند و پیشنهادات را ارائه دهند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "شیوع کرونا ضعف های بنیادی و ناهماهنگی ها را آشکار کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیوع کرونا ضعف های بنیادی و ناهماهنگی ها را آشکار کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید